Sušené švestky: proti vráskám a vysokému krevnímu tlaku

susene-svestky
Foto: Envato Elements

Švestky jsou typickým podzimním ovocem, ale sušené se naštěstí prodávají v průběhu celého roku. Jsou mnohem zdravější než sladkosti, které mohou hravě nahradit. Dobře se snoubí s chutí masa, mohou se přidávat i do rýže nebo do asijských receptů. Kromě výtečné chuti dodají energii a jsou zdrojem mnoha vitamínů, minerálů a antioxidantů. Několik plodů denně zlepší trávení a pomůže harmonizovat vysoký krevní tlak nebo špatný cholesterol. Jaké další benefity mají sušené švestky a na co si při jejich konzumaci dát pozor?

Poklad naší země

Říká se, že ideální ovoce je to, které je nám nejbližší. Švestky tento požadavek naplňují vrchovatě, stromům se totiž daří nejvíce v mírném podnebném pásmu. Není tedy divu, že švestky rostly dříve na každé zahrádce. Úroda se mohla konzumovat čerstvá, do zásoby se připravovaly kompoty. Ve spíži nechyběla ani klasická povidla, která se vyrábí pomalým vařením syrových švestek s cukrem. Švestky se mohou rovněž sušit, a právě ty se mohou jíst v průběhu celého roku. Výtečně chutnají, k tomu jsou přirozeným lékem na srdce. Švestky napomáhají i hubnutí, což z nich dělá úžasnou odpolední svačinku.

Bohaté na vitamíny i vlákninu

Co skrývají temně hnědé nebo nafialovělé plody? Soupis prospěšných látek je poměrně dlouhý, protože ve švestkách nechybí základní vitamíny, jako jsou A, C, K, skupiny B nebo E. „Éčko“ se právem považuje za vitamín mládí a plodnosti, napomáhá regenerovat kožní buňky, zlepšuje stav pleti, a dokonce zpomaluje stárnutí a zvyšuje elasticitu pokožky. Tyto peckoviny jsou zdrojem minerálů a stopových prvků, především vápníku, hořčíku, selenu, zinku, železa a jódu. Zmínit je třeba vysoký obsah vlákniny, pektinu, který zlepšuje střevní peristaltiku a fungování střev, k tomu navozuje pocit sytosti, proto se hodí zařadit tyto plody v omezeném množství při dietách.

Dokonalá svačinka mezi jídly

Kolik sušených plodů denně sníst? Je třeba pamatovat na to, že sušené švestky mají až pětkrát více kalorií, proto opravdu stačí jeden až tři kousky namísto běžné svačiny. Mohou se jíst samotné nebo přidávat do snídaňové kaše nebo do bílého jogurtu. Chutnají dobře v kombinaci s pečeným či dušeným masem, s rýží a se zeleninou. Delikátní jsou taktéž dezerty i ve variantě raw s ovesnými vločkami. A jaké výrobky vybrat? Rozhodně bez přidaného cukru a konzervačních látek. Sušené ovoce se může konzumovat přímo nebo namočit na noc do vody, aby plody nabobtnaly.

Reklama
Reklama